IMG_7165Eieren hebben al heel lang een slecht imago. Vooral de eidooier bevat cholesterol, wat je cholesterol gehalte zou verhogen. Hierdoor luidt het officiële advies van het Voedingscentrum nog steeds: maximaal 3 eieren per week. Mensen met een hoog cholesterol wordt vaak geadviseerd geen eieren te eten of alleen het eiwit te eten en de dooier te laten staan. Wat is hier nu van waar en wat zeggen recente onderzoeken: zijn eieren nu gezond of niet?

Cholesterol en hart- en vaatziekten

De voornaamste reden dat eieren als ongezond worden gezien is het feit dat de eidooier cholesterol bevat. Dit zou je cholesterolniveau verhogen en dat zou weer het risico op hart- en vaatziekten verhogen. Over dat laatste is recentelijk veel discussie. Uit verdere bestudering van bestaande onderzoeksresultaten uit de jaren ’70 is namelijk gebleken dat een kunstmatig verlaagd cholesterolniveau (door bv. medicijnen of linolzuur zoals in Becel Pro-actief) het risico op hart- en vaatziekten helemaal niet verkleint. Of een hoog cholesterol dus hart- en vaatziekten veroorzaakt wordt hierdoor sterk in twijfel getrokken. Het is echter wel vaak een indicator dat er iets mis is in het lichaam. In een latere blog zal ik nog eens uitgebreid ingaan op cholesterol en de misverstanden hierover.

De tweede aanname is dat voedsel dat cholesterol bevat, het cholesterolniveau in je lichaam zou verhogen. Ook dit klopt niet. Je lichaam maakt het grootste deel van het cholesterol zelf aan en heeft een slim mechanisme dat ervoor zorgt dat je vanzelf minder cholesterol aanmaakt als je meer cholesterol binnen krijgt uit voedsel. In een ongezond lichaam werkt dit mechanisme niet goed, waardoor je cholesterolniveau hoger is dan het zou moeten zijn. Minder voedsel met cholesterol eten, werkt dus niet. Zorgen dat je lichaam weer gezond wordt, wél! En eieren kunnen hier juist bij helpen, hieronder leg ik uit waarom.

Voordelen van eieren

 

1. Eieren laten je vet verliezen

Door veel eieren te eten, zul je sneller afvallen. Doordat eieren geen koolhydraten bevatten, maar wel eiwit en vet, zijn ze erg verzadigend. Hierdoor krijg je minder snel trek en eet je minder bij je volgende maaltijd. Het is zelfs uit onderzoek gebleken dat van meerdere groepen die probeerden af te vallen, de groep die eieren bij het ontbijt at, verreweg het meest was afgevallen.

2. Eieren verbeteren je cholesterol

Hè? Maar dat is het precies het tegenovergestelde van wat altijd wordt beweerd! Dat klopt, maar eieren verhogen de hoeveelheid adiponectine in het lichaam. Adiponectine is een eiwit dat door gezonde vetcellen wordt afgescheiden. Het remt de eetlust en verbetert de werking van insuline waardoor spierweefsel meer energie kan opnemen. Het verlaagt daarnaast de circulatie van triglyceriden, die juist wèl in verband worden gebracht met hart- en vaatziekten en het verhogen van je cholesterol. Ook dit wordt bevestigd door onderzoek: de groep die eieren at bij het ontbijt had een verlaagd cholesterol, terwijl bij de groep die havermout at het cholesterol gelijk bleef.

3. Eieren zorgen voor meer spieropbouw

Eieren bevatten veel eiwit en leucine, heel belangrijke bouwstoffen voor je spieren. Maar daarnaast zorgt het cholesterol in eieren ervoor dat je lichaam meer belangrijke hormonen (zoals testosteron) aanmaakt die spieropbouw en vetverbranding stimuleren. Meer spiermassa heeft, naast een hogere vetverbranding in rust, veel gezondheidsvoordelen.

4. Het beste van het eitje is de dooier

Veel mensen denken dat het eiwit het gezondste gedeelte is van het ei, omdat het geen vet en cholesterol bevat, maar het is juist precies andersom. Het eigeel bevat alle belangrijke en super gezonde voedingsstoffen waaronder vitamine B en D, choline, mineralen, carotenoïden en gezonde vetzuren. Gooi het belangrijkste deel van het ei dus niet weg, maar doe er je voordeel mee!

5. Eieren zorgen voor betere en gezondere hersenen

Eieren bevatten choline. Dat is een voedingsstof die met name belangrijk is voor je cognitieve functie. Choline wordt gebruikt om de neurotransmitter acetylcholine aan te maken, die verbetert je mentale focus en motivatie. In nieuwe onderzoeken wordt het verband tussen het eten van eieren en bescherming tegen Alzheimer zelfs voorzichtig gelegd. Eieren zijn dus rijk aan voedingsstoffen die je slimmer maken en kunnen je zelfs op latere leeftijd beschermen tegen dementie.

Biologisch

Als je eieren eet, kies dan voor biologische eieren. Eieren bevatten namelijk hetzelfde als wat in de kip zit die ze legt. Niet-biologische kippen krijgen veel antibiotica en voer dat pesticiden bevat, dit belandt ook allemaal in je eitje. Daarnaast zijn biologische eieren in verhouding tot de niet-biologische variant een stuk minder duur dan bijvoorbeeld biologisch vlees. Vooral als je veel eieren eet, is dit de investering meer dan waard.

Wees dus niet meer onnodig voorzichtig met het eten van (biologische) eieren. Ze zijn juist een belangrijk onderdeel van een gezonde eetstijl. Combineer ze natuurlijk niet met toast of bewerkt vlees zoals worstjes. Maar kook ze, maak roerei, een omelet met groenten of maak er heerlijke Paleo pannenkoekjes van!

Heb jij een hoog cholesterol of andere gezondheidsklachten en wil je meer informatie over hoe goede voeding kan bijdragen aan een gezond, fit en slank lichaam? Neem dan contact met me op via info@blakend-coaching.nl of via het contactformulier op de website.